Pierwsze biegowe kroki - jak zacząć trenować bieganie?

Pierwsze biegowe kroki - jak zacząć trenować bieganie?

Pierwsze biegowe kroki.

Bieganie to niewątpliwie naturalna, zdrowa i przynosząca wiele korzyści forma ruchu. Wiele osób jest zdania, że tylko poprzez postęp technologiczny i ludzkie lenistwo, porzuciliśmy bieganie jako codzienny sposób poruszania się. Do dzisiaj jednak istnieją społeczności, które bieganie mają we krwi. Tak, Indianie z plemienia Tarahumara do dziś stosują metodę „polowania uporczywego” polegającego na ściganiu zwierzyny, aż do jej wyczerpania. Oczywiście należą oni do najbardziej wytrzymałych ludzi na świecie, wygrywając wiele biegów na dystansach powyżej 100km.

Zejdźmy jednak na grunt naszej polskiej miejskiej dżungli! Bieganie staje się coraz bardziej popularne, właśnie dlatego, bo mamy coraz większą świadomość zdrowego trybu życia. Warto przedstawić podstawowe korzyści wynikające z tej aktywności fizycznej:

- zmniejszenie ryzyka chorób układu krążenia

- wspomaganie odchudzania

- wzmocnienie stawów i gęstości kości

- mobilizacja do pracy prawie wszystkich mięśni w naszym ciele

-  zwalczanie stresu, wydzielanie hormonu szczęścia

- wzmacnianie psychiki, kreowanie wytrwałości w dążeniu do celu i pewności siebie w życiu codziennym

- dłuższe życie, większa sprawność na starość

- wyciąganie sprzed telewizora, pozyskiwanie nowych znajomych i fajnej pasji

- powszechność i niski koszt aktywności

Wielu z nas zadawało sobie pytanie po 50 metrowej przebieżce w pogoni za autobusem, jak można biec nieprzerwanie przez godzinę!? Tak, początki bywają trudne, ale doświadczenie nakazuje mi stwierdzić, iż korzyści i radość z przesuwania swoich kolejnych granic i małych sukcesów są tego warte.

Na początek kup dobrej jakości buty biegowe – to podstawa. Pamiętaj, że wkładka butów biegowych musi być pół centymetra dłuższa niż ta w których chodzisz na co dzień. Nieoddychający dres zostaw w szafie na okoliczność zabawy karnawałowej w stylu lat 80, a zaopatrz się w techniczną, oddychającą odzież treningową. Pamiętaj, że na trening biegowy ubieramy się nieco lżej niż na co dzień. Sprawdzi się zasada dobierania ubioru, tak jakby na zewnątrz było ok 5-10 stopni więcej, niż w rzeczywistości. 

Jak powinny wyglądać pierwsze treningi? Oczywiście najlepiej poradzić się licencjonowanego trenera, natomiast zachowując zdrowy rozsądek, plan treningowy możesz opracować sam. Zacznij od maksymalnie wolnego truchtu przeplatanego marszem – jeśli po minucie masz ochotę wypluć płuca, zrób interwał polegający na 1’ biegu a potem 2’ marszu! Powtarzając tą sekwencje 10 razy masz zaliczone 30 minut treningu. Wystarczy, że będziesz biegał 3 razy w tygodniu – na efekty nie będziesz musiał czekać długo! Stopniowe i metodyczne zwiększanie czasu wysiłku oraz prędkości biegu pozwolą Ci po kilku tygodniach na 30 minutowy bieg ciągły!

Wkręciłeś się i zaczynasz odczuwać radość z pokonywania kolejnych kilometrów? Pomyśl o monitorze pracy serca, który pozwoli wznieść twoją formę na wyższy level!

Do zobaczenia na biegowych ścieżkach.